اتوبار و باربری کاج

خدمات اسباب کشی، بسته بندی اثاثیه و باربری در تهران

اتوبار و باربری کاج

خدمات اسباب کشی، بسته بندی اثاثیه و باربری در تهران

کلیاتی راجع به اسباب کشی

برنامه ریزی کنید


برنامه ریزی مناسب باعث میشود که زمان و هزینه کمتری را در اثاث کشی صرف کنید و مهمتر از آن استرسهای ناشی از آشفتگی کارها را از بین ببرید که بسیار در کیفیت و سرعت کارتان موثر خواهد بود به قول معروف ” آدم دست پاچه کار رو دوبار میکنه”. مطمئن باشید حتی یک برنامه ریزی ساده و محدود از بی برنامگی بهتر است.


برای برنامه ریزی اطلاعاتی مانند زمان تحویل گرفتن منزل نو، زمان اتمام بازسازی احتمالی، روز دقیق اسباب کشی، برنامه روزانه افراد خانواده، تعداد و نحوه بسته بندی اثاثیه مختلف، شناسایی فضای منزل جدید و مسائلی از این نوع می تواند بسیار کمک کننده باشند.


تعیین روز اسباب کشی تکلیف خیلی چیزها را روشن می کند. سعی کنید این تاریخ چند روز پس از اتمام تمام کارهای منزل جدید باشد تا به مشکل بر نخورید و اصطلاحا ” از اینجا مونده از اونجا رونده ” نشید.

  

اگر مشکل مدرسه بچه ها را ندارید این که چه فصلی جابجا می شوید بستگی به شما دارد. جابجایی در هر فصل محاسن و معایب خاص خود را دارد. در فصول سرد به علت کسادی بازار از باربری ها تخفیف بهتری میگیرید و کار شما با آرامش بیشتری انجام می شود ولی باید با مشکل کوتاهی روز، سرمای هوا، لغزندگی جاده ها و بارندگی های بیموقع کنار بیایید. در فصول گرم مشکل آب و هوا را ندارید و روزها بلند هستند ولی باید به شلوغی سر اتوبار ها برای رزرو زودتر ، خستگی کارگرها بدلیل تراکم کاری، امتحانات فرزندان و برنامه های مسافرتی خانواده توجه کنید. بعضی از افراد هم برای اینکه دردسر خانه تکانی را نداشته باشند اسباب کشی را به قبل از عید موکول میکنند البته توجه داشته باشید جابجایی در ایام عید مسائل خاص خود را دارد که هماهنگی با پلیس و تعطیلی بسیاری از مراکز از آن جمله است.


از منزل جدید بازدید کنید


کسب اطلاعات در مورد خانه جدید به شما کمک میکند که پس از اثاث کشی با مشکلات کمتری روبرو شوید و در اتفاقات بهتر تصمیم گیری کنید.


آدرس و تلفن محل جدید را در جایی در دسترس مثل دفترچه تلفن جیبی یا تلفن همراه خود ثبت یا ذخیره کنید.


با بازدید از محل جدید قبل از اسباب کشی آدرس و تلفن محلهایی که ممکن است با آنها سرو کار داشته باشید مثل درمانگاه، داروخانه، تاکسی سرویس، سوپر مارکت، نانوایی، میوه فروشی، رستوران و فست فود و … را یادداشت کنید.


یکی دیگر از نکات بدرد بخور آشنایی کلی با محل جدید از نظر رفت و آمد است، شناسایی اتوبانهای نزدیک، خیابانهای یک طرفه، ایستگاههای اتوبوس، تاکسی و مترو و مسایلی از این دست مانع دیر رسیدن شما به محل کار، مدرسه یا قرارهایتان در اوایل اثاث کشی می شود.


قبل از جابجایی تغییر آدرس خود را به موسساتی که با آنها در تعامل هستید مثل بانکها و موسسات مالی، محل کار، محل تحصیل فرزندان، اپراتور تلفن همراه و … اطلاع دهید تا این تغییر آدرس اخلالی در نامه ها و قبوض دریافتی شما و کارهایتان ایجاد نکند.


قبل از اثاث کشی بهتر است از فضای داخلی منزل نیز بازدید کنید و با محاسبه فضای مفید هر اتاق و اندازه گیری درب ورودی اتاق ها برای چیدمان وسایل بزرگ برنامه ریزی کنید تا در روز جابجایی و پس از آن به مشکل برنخورید حتی با این کار میتوانید از کارگرهای باربری برای جابجایی وسایل بزرگ کمک بگیرید و هر وسیله بزرگ به اتاق مخصوص خودش حمل شود. اگر درب اتاقی برای وسیله ای کوچک است از قبل فکری برای نحوه انتقال و جلوگیری از آسیب دیدن در و چارچوب هنگام جابجایی بکنید یا حتی ممکن است بعضی از وسایل بزرگ اتاقهای قدیم افراد خانواده مثل سرویسهای خواب با طراحی خاص در اتاق منزل جدید جای نگیرد که نیاز به تغییر در سایز آن یا حتی تعویض باشد که می توانید زودتر فکری به حال آن کنید تا در بعد از جابجایی با مشکل یک تخت بزرگ در وسط حال روبرو نشوید.


بازسازی کنید


اگر به یک خانه نوساز یا بازسازی شده اسباب کشی می کنید که نگرانی وجود ندارد اما اگر خانه شما احتیاج به تعمیراتی داردکه فکر می کنید بعدا سر فرصت انجام دهید، اشتباه نکنید.


وقتی وارد خانه جدیدتان می شوید، تازه با مشکلات بیشتری روبه رو می شوید.  ممکن است نتوانید تصمیم بگیرید که هر چیز را باید کجا بگذارید اما بعد از مشکلات منتقل کردن آن همه وسایل از خانه قبلی تنها چیزی که واقعاً غیرقابل تحمل خواهد بود تصمیم برای پروژه بزرگ دیگر مثل تعمیرات است که معمولا نیاز به جابجایی دوباره اثاثیه دارد.


شاید تصمیم بگیرید که به اندازه کافی الان مشکل دارید و این کار را می توانید برای بعد از اثاث کشی بگذارید. شاید هم بودجه یا زمان کافی برای اینکار را فعلاً نداشته باشید. اما مطمئن باشید که اگر کار را برای بعد بگذارید بیشتر از الان وقت و هزینه خواهد برد.


در نظر داشته باشید که اگر برای کل این امور بودجه کافی ندارید می توانید حداقل برای سالن اصلی که مشکلات بیشتری دارد و بیشتر در معرض دید است این کارها را انجام دهید.


اگه از افراد نادری هستید که به قول معروف “همه فن حریف” هستند و خیلی از کارها را می توانند خودشون انجام بدهند که بهتره زودتر دست به کار بشید و با برنامه ریزی کارهای تعمیراتی را شروع کنید و همه کارها را به روزهای آخر موکول نکنید. اگر هم که معتقدید “هر کسی را بهر کاری ساختند” پس زودتر برای هر کدوم از امور کسی رو در محل یا آشناها پیدا کنید تا این امور را انجام بدهند یا پیمانکاری برای کل کار بیابید فقط مواظب باشید که با آنها راجع به همه چیز مانند قیمت، نوع و کیفیت کار و مصالحی که می خواهید صحبت بکنید.


بعضی از این امور شامل موارد زیر است


  • تعمیر یا تعویض سیستم لوله کشی
  • تعمیر یا تعویض کف پوش
  • تعمیر یا تعویض سیستم برقی و روشنایی
  • تعمیر یا تعویض سیستم سرمایش و گرمایش
  • نقاشی و کاغذ دیواری
  • تغییر دکور در آشپزخانه یا اتاقها
  • ساخت کمد دیواری یا تغییر در قفسه بندی کمد
  • تعویض و بازبینی قفلها و سیستم ایمنی
  • قفسه بندی انباری یا پارکینگ
  • سمپاشی کنید


بدترین چیز که بعد از اثاث کشی می تواند شاهدش بود دیدن حشرات موذی هستش که فکر می کردید بعد از اسباب کشی دیگه از شرشون خلاص شدید. البته تو خونه های نوساز و آپارتمانی این مشکلات دیگه کمتر وجود داره ولی اگه تو خونه های ویلایی سکونت دارید این مسئله می تونه یه مشکل جدی باشه. این مشکل دو علت ممکن است داشته باشد اول وجود حشرات در منزل جدید که برای جلوگیری باید محل جدید قبل از اثاث کشی سمپاشی کرد، در این مورد با پرس و جو از همسایه ها مطلع شوید که اگر مشکل جدی است از شرکتهای متخصص در این زمینه استفاده کنید دوم اطمینان از عدم انتقال حشرات و تخم آنها به منزل جدید است بدین منظور باید تمام کالاهایی که در منزل قدیم بسته بندی شده اند خصوصا در انباری یا زیرزمین، از کارتن خود بیرون آورده و پس از تمیز کردن مجددا در کارتن های نو بسته بندی کنید و در تهیه کارتن اطمینان حاصل کنید که عاری از آلودگی و تخم حشرات هستند.


زودتر شروع به بسته بندی کنید


زودتر شروع کنید بسته بندی معمولا بیش از آنچه فکر می کنید زمان می برد. منتظر نشوید تا هفته آخر برسد و بعد شروع به جمع کردن وسایل کنید. درست است که در این مدت دیدن کارتن‌ها در گوشه خانه چندان خوشایند نیست ولی با این کار برای روز اثاث کشی دیگر استرس اینکه بعضی وسایل درست بسته بندی نشده اند و ممکن است آسیب ببینند را ندارید و می توانید با تمرکز روی مدیریت پرسنل باربری از خیلی مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.


اینکه از کی باید شروع کنید بستگی به میزان اثاثیه، زمان آزاد خود، میزان مشارکت سایر اعضای خانواده یا کارگر خانگی و تجربه شما در اثاث کشی و بسته بندی دارد.


بار خود را سبک کنید



قدیمی ها هر وقت چیزی رو میخواستیم دور بریزیم میگفتند “هر چیز که خوار آید یک روز به کار آید” ولی شاید این ضرب المثل هم مال خونه های بزرگ و زیر زمین دار قدیم باشه نه خونه های امروزی که یه انباری ۵ متری براش امتیازه. یکی از عادات ما ایرانی ها جمع آوری اثاثیه غیر ضروری است که خیلی هم بدانها نیاز نداریم ولی از معضلات اسباب کشی همین وسایل بدون استفاده خانه است که بسته بندی و حمل آنها زمان بر و هزینه بر بوده و پیدا کردن جا در خانه جدید برای آنها دردسر است. جابجایی زمان مناسبی است که از شر اجناسی که دیگر به آنها احتیاجی ندارید و فضای منزل شما را اشغال کرده اند راحت شوید.


وسایلی را که خراب هستند را دور بریزید بهتر است این کار را به مسئولین بازیافت شهرداری یا تعمیرکارانی که بتوانند از اجزای سالم کالای معیوب استفاده کنند بسپارید.


وسایلی را که سالم هستند را می توانید از طریق سمساری ها، جمعه بازار روزنامه همشهری یا حراجی های اینترنتی به فروش برسانید. در نظر داشته باشید که این کار زمان میبرد پس بهتر است که این کار را حداقل یکی دو ماه قبل از اثاث کشی شروع کنید. اگر به پول آن نیاز ندارید راه حل دیگر پیشنهاد آن به نزدیکانتان است یا با تماس با موسسات خیریه فعال در این زمینه ها مشکلی از یک نیازمند را حل کنید.


اگر برای هیچ کدام زمان نداشتید یا آشنایی با این مراکز نداشتید با تماس با تلفن ۱۳۷ شهرداری تهران این کار را به آنها بسپارید شهرداری حتی کالاهای معیوب را در صورت امکان پس از تعمیر به موسسات خیریه می دهد.


هنگام مرتب کردن و جمع آوری وسایل داخل کمد نیز معمولا با کوهی از لباس ها و وسایلی مواجه می شویم که ماه ها و شاید سال هاست از آنها استفاده نکرده ایم. بهتر است این لباسها را به افراد نیازمند ببخشیم. یا حداقل در یک بسته بندی جدا در کنار سطل زباله قرار دهید تا افرادی که پسماندها را جمع آوری می کنند آنها را بردارند.


یکی دیگر از کالاهایی که معمولا در هر خانه ایی وجود دارد کتاب است قبل از جابجایی با بازبینی مجدد کتابها آنهایی را که لازم دارید در کارتنهای کوچک که قابل حمل باشد بگذارید آن دسته که دیگر به آنها نیاز ندارید به کتاب خانه های تخصصی یا عمومی هدیه دهید تا دیگران هم از آنها استفاده کنند بخشی هم که دیگر بدرد نمی خورند مثل کتب درسی قدیمی را به مراکز بازیافت تحویل دهید.


در آخر به این نکته توجه داشته باشید که اجناسی که برای شما بی مصرف هستند در نگاه کلان جزو سرمایه های این جامعه است و می تواند در جایی دیگر مشکلی را برطرف کند و اگر ما آنها را به صورتی که قابل استفاده مجدد نباشند دور بریزیم نه تنها این سرمایه را تلف کرده ایم بلکه یک آلودگی زیست محیطی غیر ضرور ایجاد می کنیم که بعد ها برای ما یا فرزندانمان مشکل ایجاد خواهد کرد.


مراقب چیزهای ارزشمند باشید


قبل از اثاث کشی مدارکی مانند شناسنامه وگذرنامه، اسناد ملکی و  بانکی، اوراق بهادار، سوابق تحصیلی و پزشکی و … را جدا کرده دسته بندی کنید و به همراه طلا، جواهر، سکه و پول نقد منزل در کیفی مشخص قرار دهید. این اجناس حتما با وسیله شخصی حمل شوند و بهتر است که حتی قبل از جابجایی به منزل یکی از نزدیکان منتقل شود تا در شلوغی روز اسباب کشی اتفاق ناگواری رخ ندهد. برای اجناس گرانبهای خاصی مثل عتیقه، یادگاری خانوادگی، فرش یا تابلو هنری نیز می توانید این کار را انجام دهید.


یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید تهیه پشتیبان ( Back Up ) از اطلاعات شخصی و کاری خود در رایانه منزل است که ممکن است در این جابجایی از بین برود و مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد.


یکی از نکات مهم دیگر در ایمنی اثاث کشی بسته بندی کامل همه اجناس است اگر تمام وسایل شما بسته بندی شده در کارتن باشد از آشفتگی در جابجایی جلوگیری می شود و  بدلیل مشخص نبودن محتویات هر کارتن احتمال سرقت احتمالی کاهش می یابد به قول معروف ” دزد بازار آشفته می خواهد “.


لوازم ضروری را فراموش نکنید


برای اینکه در منزل جدید در یکی دو روز اول دچار مشکل نشوید نیاز به چند کارتن ویژه دارید که بسیار کمک حال شما خواهند بود.


کارتن ابزار آلات: چکش، آچار، میخ، پیچ، چسب برق، کاتر و … از جمله وسایلی هستند که شما برای باز کردن کارتنها و نصب خیلی از کالاهای بزرگ و دست و پا گیر مانند سرویس خواب، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، تابلو ها، تلویزیون و … به آنها احتیاج دارید که اگر در دسترس نباشند همه چیز آشفته روی زمین باقی می ماند و کارها به کندی پیش میرود. سعی کنید متعلقات این وسایل نیز داخل همین کارتن باشد.

کارتن لوازم شخصی: مطمئنا شما در روز اول نمی توانید از بین یک خاور اثاث که هنوز باز نشده به راحتی لباس مناسب یا کیف کارتان را پیدا کنید. بهتر است هر فرد یک کارتن برای ملزومات شخصی که در روزهای اول به آنها احتیاج دارد مانند لباس، شانه، مسواک،کیف کار یا تحصیل، شارژر تلفن همراه و… داشته باشد تا دچار سردرگمی در روز اول نشوید.

کارتن لوازم بهداشتی: شاید خنده دار به نظر برسد که برای یک تاید یا اسکاج ساده باید تا سوپر محلی که به آن خیلی هم آشنایی ندارید بروید پس بهتر است از قبل فکر آن را بکنید و مواد شوینده و متعلقات آن و چیزهایی مثل حشره کش را داخل آن بگذارید.

کارتن ظروف روز اول: در این کارتن مقداری از لوازم آشپزخانه که برای گذراندن روز اول نیاز است مانند بشقاب، لیوان، قاشق، چای، قند، شکر و … قرار دهید تا برای یک صبحانه یا ناهار ساده نیاز به باز کردن و خالی کردن چند کارتن نباشد.

جعبه کمکهای اولیه: کاربرد و لزوم این جعبه مشخص است و خصوصا برای کسانی که بچه دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما آن را داخل جعبه قرار دهید و قرصهای رایج مانند سردرد و … رانیز فراموش نکنید.

این کارتن های ویژه باید کاملا مشخص باشند و در انتها بار گیری شوند تا در منزل جدید اولین کارتنهایی باشند که تخلیه می شوند و در مکانی قابل دسترس گذاشته شوند.


مراقب آسیبهای جانبی باشید


آسیب به سلامت فردی


مهمترین مسئله در جابجایی حفظ سلامت فردی است. هیچ چیز مهمتر از سلامتی شما نیست. اگر بی احتیاطی کنید کمر شما نیز به احتمال زیاد ممکن است که در طول جابجایی دچار آسیب شود. فراموش نکنید که اسباب کشی یک حرکت سنگین فیزیکی است که به مهارتهای خاص خود نیاز دارد.جابجایی اجسام سنگین یکی از معضلات اثاث کشی است که ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای شما حتی تا ماهها بعد از جابجایی گردد.


رعایت چند نکته که در ذیل آمده تا حد امکان شما را از این آسیب ها دور می کند.


قبل از شروع فعالیت‌های سنگین، بدن خود را با حرکات ورزشی آماده کنید. کشش ملایم عضلات باعث افزایش قدرت و توان بدن می‌شود. به کارهای خود تنوع دهید و کارهای سبک را بین کارهای سنگین انجام دهید. بعد از یک تا۲ ساعت کار حتما چند دقیقه به بدن استراحت دهید. برای جلوگیری از آسیب به کمر، از انجام کارهای ایستاده و نشسته طولانی‌مدت بپرهیزید.

استفاده از مواد قندی و انرژی زا با حجم کم در طول کار در حفظ توان شما بسیار موثر است.

جعبه کمکهای اولیه را همیشه در دسترس داشته باشید

سعی کنید وزن هر کارتن بین۲۰ الی ۲۳ کیلو گرم باشد، رعایت این استاندارد باعث می شود هم سلامتی شما حفظ شود و هم سرعت و امنیت کار در هنگام اسباب کشی بالا می رود.

جابجایی وسایل بزرگ و سنگین را بهتر است به افراد موسسه حمل و نقل بسپارید که حرفه ای هستند. برای جابجایی محدود حتما از پایه های زیر چرخدار استفاده کنید.

قبل از بلند کردن اجسام سنگین، وزن بار را برآورد کنید. مطمئن شوید که به تنهایی قادر به بلندکردن و حمل جسم هستید.در غیر این صورت حتما از دیگران کمک بگیرید. بهترین روش برای انتقال یک جسم سنگین، هل دادن و کشیدن آن روی یک سطح صاف و هموار است. البته مراقب کفپوش هم باشید.

در هنگام حرکت دادن اشیاء آن را تا حد امکان به بدن خود نزدیک کرده بنشینید و سر و سینه خود را بالا نگاه داشته و کمر خود را تا جایی که ممکن است صاف نگاه دارید، مقداری فاصله بین پاها ایجاد و یک پا را جلوتر قرار دهید زانوهایتان را خم و برای بلند کردن از زانوی خود کمک بگیرید و به هیچ عنوان از کمرتان برای بلند کردن استفاده نکنید.

در گرفتن اجسام از تمام کف دستتان استفاده کنید، سپس بار را به آرامی بلند کنید. در حین بلند کردن بار از چرخش ناگهانی بدن اجتناب کنید. اگر میخواهید جسم را بچرخانید از کمر نچرخید بلکه کاملاً جهت کل بدنتان را به طرفین بچرخانید.

سعی شود که هنگام جابجایی وسایل سنگین اینکار با مکث های طولانی تری انجام گردد و بعد از جابجایی هر جعبه چند قدم پیاده روی کنید  تا به وضعیت مناسب جسمانی برسید و مجددا وسایل بعدی را جابجا کنید

برای جابجا کردن مبلمان حتماً از یک نفر کمک بگیرید. در غیر اینصورت ابتدا یک طرف مبلمان را بلند کرده، آنرا جابجا کنید. سپس به طرف دیگر بروید و دو پایه دیگر را بلند نموده و حرکت دهید. برای تخت، کمد و سایر وسایل بزرگ نیز می توانید از این تکنیک استفاده کنید.

آسیب به محیط اطراف


یکی دیگر از مسائل جانبی که ممکن است رخ دهد آسیب به راهروها، دربها، دیوارها و کفپوش منزل قدیم یا جدید است که باعث ایجاد نارضایتی در همسایه ها می شود. در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از این مشکل دیوارها و دربها را با پوششی از جنس کارتن، کارتن پلاست، فوم یا پارچه ضخیم می پوشانند. برای جلوگیری از آسیب به کفپوش نیز می توانید از ورق کارتن یا زیرنداز استفاده کنید. البته با استفاده از کارگرهای با تجربه و عدم عجله بی مورد هنگام کار نیز می توان جلوی خیلی از این مشکلات را گرفت.


مصرف مواد غذایی را مدیریت کنید


در هنگام اسباب کشی به دلیل افزایش حجم استرس وارد شده به افراد و افزایش حجم موضوعات فکری از جمله موضوع بسته بندی، جابجایی و … موضوع تغذیه مناسب کاملا فراموش میشود.


یکی دیگر از مشکلات که ناگهان با آن مواجه می شوید یخچال و فریزر پر از مواد غذایی و فریز شده است که با بسته بندی های معمول قابل جابجایی نیستند. معمولا دور از چشم ماندن این مواد و همچنین نیاز روزانه به تهیه غذا و خصوصا تغذیه کودکان که مانع خرید نکردن می شود باعث این مشکل می شود


در اینجا توصیه هایی را در مورد غذا و تغذیه مخصوصا در روزهای  آخر اسباب کشی ارائه می کنیم.


از محتویات داخل یخچال لیستی تهیه کنید و طوری برنامه ریزی کنید که مواد یخچال خصوصا فریزر قبل از روز اسباب کشی تمام شود.

در صورت امکان غذا و خورشت را به مقدار زیاد درست کرده و در ظرفهای مختلف داخل فریزر گذاشته ، و طوری برنامه ریزی کنید روز قبل از اثاث کشی تمام شود.

با توجه به زمان محدود شما در روزهای پایانی غذاهایی مثل کتلت و کوکو که ساده تر هستند را برای این روزها در نظر بگیرید.

برای جلوگیری از خرید مواد غذایی، غذاهایی که وسایل و مواد کمتری برای تهیه نیاز دارند انتخاب و در فهرست خود قرار دهید.

سعی کنید از خرید اقلام اضافه خصوصا در هفته آخر خودداری کنید یا حداقل به میزان مصرف خرید کنید.

در نهایت اگر مواد فریزر باقی ماند شب قبل آنها را به منزل یکی از اقوام انتقال و یخچال را از برق بکشید.

از خوردن غذاهای پرچرب و سنگین هنگام کار پرهیز نموده زیرا علاوه بر کرختی و ایجاد نگرانی، در صورت خم و راست شدن و فعالیتهای سریع سبب دل‌پیچه و حالت تهوع می‌شود.

تا حد امکان از خرید غذاهای آماده ماندد سوسیس و کالباس و فست فود خودداری کنید و در صورت اجبار حتماً هنگام خرید به تاریخ مصرف ، علامت استاندارد و کد بهداشت آن توجه کنید.

میان وعده های سبک و نوشیدنی را بین وعده های اصلی فراموش نکنید.

خوردن میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.

هنگام خوردن میوه‌ها پوست آنها را بگیریم و ازچنگال برای خوردن استفاده کنید زیرا ممکن است دست شما در اثر تماس مداوم با جعبه ها آلوده به میکروب شده باشد و شست و شوی مداوم برایمان مقدور نباشد.

از خوردن چیپس، پفک و مواد حاوی ترکیبات شیمیایی رنگی تا حد امکان خودداری شود.

خشکبار حاوی مقدار زیادی کالری و پروتئین بوده و خوردن آنها مفید است.

درتمام موارد از خوردن حجم زیاد غذا یا نوشیدنی خودداری کنید تا مانع راحت کار کردنتان نشود.


شرکت حمل و نقل را انتخاب کنید


یکی از مهمترین مسائل در اثاث کشی پس از بسته بندی مناسب امر جابجایی و حمل و نقل است. این که وسایل چگونه جابجا شوند در سالم رسیدن کالاها موثر است ولی به این مسئله باید مسائل روانی روز اسباب کشی را به آن اضافه کرد که در بعضی مواقع متاسفانه بیش از همه مسائل هموطنان را اذیت می کند.


باربری خوب در ایران به شرکتی می گویند که وقت شناس بوده، در حمل و چیدن اثاثیه در کامیون دقت لازم را بکند و تا حدودی منصف باشد. ولی اگر بخواهیم ایده آل بنگریم می توان این موارد را نیز به آنها اضافه کنیم.


  • ارائه مشاوره کامل در تمام مراحل کار با ادبیات مشتری مدارانه
  • تشریح جزئیات خدمات و پیشنهاد منصفانه ترین و بهترین پیشنهاد با توجه به شرایط شما
  • بستن قرارداد مکتوب با تشریح تعهدات طرفین
  • وقت شناسی و انجام کلیه کارهای محوله با رعایت اخلاق و وجدان کاری
  • جابجایی وسایل با رعایت اصول حرفه ای و وجدان کاری
  • همراهی پرسنل باربری در جابجایی کالاها بزرگ و کارتن ها در منزل جدید تا حد امکان
  • پیگیری تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها و رفع مشکلات احتمالی توسط شرکت
  • اطمینان از رضایت مشتری و استقبال از پیشنهادات و انتقادات و جامه عمل پوشاندن به آنها

ولی فعلا به همون سه ویژگی اول قناعت می کنیم.


توجه به نکاتی مثل داشتن مجوز و نام آشنا بودن شاید تا حدی بتواند به ما در انتخاب کمک کند ولی این نکات تضمین کننده خدمات مناسب نیست خصوصا در ایران که متاسفانه برندها در ابتدای کار خود کیفیت تولیدات و خدماتشان مناسبتر و بالاتر است. معمولا تجربه دوستان و آشنایان و بهتر از آن سفارش آنها در صورت داشتن آشنایی در این شرکتها بیش از هر چیز کمک می کند.


در هر صورت پس از انتخاب باربری باید بسته به فصل جابجایی حداقل یکی دو هفته مانده به اثاث کشی با شرکت مربوطه صحبت و به اصطلاح رزرو کنید و یک الی دو روز مانده نیز این قرار را نهایی و چک کنید.


کمک بگیرید


” با یک دست نمیشه دوتا هندوانه برداشت “


یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید این است که تمام کارها بر عهده یک نفر قرار می گیرد و ناگزیر ممکن است دچار اشتباه در تصمیم گیری در اثر فشار بیش از حد بشود.


سعی کنید با توجه به ساعات آزاد افراد خانواده با برنامه ریزی برای هر روز کاری را مشخص و طبق برنامه پیش بروید.


اگر می توانید از فرزندانتان کمک بگیرید سعی کنید با محول کردن بخشی از کار یا حداقل پذیرش مسئولیت اتاق خودشان، هم کار خود را سبکتر کنید هم حس وظیفه شناسی را در آنها تقویت کنید.


در حین کار بسیار مراقب کودکان باشید تا نه به خودشان آسیب برسانند نه به اثاثیه.


اگر می توانید و نگران مسائل حاشیه ای این کار نیستید از دوستان و فامیل برای بسته‌بندی کمک بگیرید. می توانید با هماهنگی با آنها با تهیه یک غذای ساده این کار را به یک دور همی تبدیل بکنید تا این کار سخت و مشکل تبدیل به یک کار لذت بخش شود. البته مواظب باشید که با شلوغ کردن بی مورد کار بدتر نشود و با یک برنامه ریزی و تقسیم وظایف کارها سریعتر و بدون تداخل انجام شود.


اگر افرادی قرار است به شما کمک کند با مشخص کردن وظیفه برای هر فرد از آشفتگی و تنش بی مورد جلوگیری کنید.


اگر بدلایل مختلف نمی توانید خیلی از اطرافیان در مراحل مختلف بسته بندی کمک گرفت ولی بهتر است حداقل در روز جابجایی از چند نفر از بستگان یا دوستان نزدیک کمک بگیرید. یکی از مهمترین مسائل در روز جابجایی کودکان هستند سعی کنید تا با هماهنگی قبلی یکی از بستگان نزدیک بچه ها را به آنها بسپارید تا هم نگران آسیب دیدن آنها نباشید هم تمرکز شما در جابجایی از بین نرود. اگر بتوانید در روز اثاث کشی دو تیم تشکیل دهید یک تیم در بالا به کارگران اولویت بردن کارتن ها را تعیین کنند و نکاتی از جمله سنگین بودن یا شکستنی بودن کارتن ها را به کارگرها یادآوری کنند و حواسشان باشد تا نکته ای جا نماند و تیم دوم در پائین کنار ماشین قرار گرفته و بر کار کارگرها هنگام چیدمان نظارت میکنند تا اولا کارتنها به درستی چیده شوند و کارتنهای شکستنی زیر کارتنهای سنگین قرار نگیرد و هم از تمام فضای مفید ماشین به درستی استفاده شود البته اگر از شرکت حمل و نقل اطمینان خاطر ندارید تیمی هم در راهرو مواظب حمل و نقل کالاهای بزرگ باشند تا آسیب به راهروها نرسد یا خدای نکرده چیزی از کارتها کم نشود. البته دقت داشته باشید که اگر برنامه ریزی و هماهنگی مناسب بین این گروهها نباشد ممکن است نتیجه مطلوب بدست نیاید و اگر نمی توانید این کار را به نحو احسن انجام دهید بهتر است ” عطایش را به لقایش ببخشید “.


نکات پایانی


امانتیها را پس بدهید و یا پس بگیرید. خیلی اوقات افراد در مراوده با همسایگان خود چیزهایی مانند ظروف، ابزار آلات، کتاب، اسباب بازی، فیلم و موسیقی، وجه نقد و … را ممکن است رد و بدل کنند قبل از اینکه حسابی درگیر بسته بندی شوید تکلیف آنها را مشخص کنید.


اگر قصد جابجایی به شهر دیگری دارید حتما ماشین را بازدید فنی کنید و اگر نیاز به تعمیرات دارد آن را به تاخیر نیاندازید تا در راه به مشکل بر نخورید.


در بعضی از مجتمع های مسکونی بدون تسویه شارژ ساختمان اجازه اسباب کشی را نمی دهند پس زودتر با مدیریت ساختمان صحبت و تکلیف این مسئله را روشن کنید تا در گیر و دار جابجایی به مشکل بر نخورید.